Paul Kuczynski:n pilakuva facebookista |
Viikko on vierähtänyt melko nopeasti, ja Someen tutustumisesta on jäänyt vielä melko vähäisen käteen, mutta eiköhän tämä tästä vielä muutu. Nyt kun viikon olen tarkemmin ajatellut aihetta Sosiaalinen Media, olen tarkemmin kiinnittänyt huomiota eri sosiaalisen median kanaviin, joita käytän. Sosiaalisen median palveluiden erot eivät ole välttämättä niin suuret perinteisen median kanaviin kuin usein väitetään.
Sosiaalista mediaa pidetään enemmän tai vähemmän vuorovaikutuksena ihmisten kesken, joka ilmenee dialogipohjaisena viestintänä. Monessa sosiaalisen median palvelussa onkin mahdollisuus yksilöiden keskustella keskenään, tai jakaa sisältöä monelta-monelle periaatteella. Siltikin, sosiaalisessa mediassa on paljon samoja piirteitä kuin perinteisessä. Perinteinen media perustuu lähtökohtaisesti harvoilta-monille tyyppiseen viestintään, mutta tämä ei ole kaukana siitä, miten sosiaalinen media käytännössä toimii.
Sosiaalisessa mediassa suurin osa julkisista viesteistä, kuten twitterin tweeteistä ja facebookin postauksista voidaan luokitella harvoilta-monille viestinnäksi. Somessa toisilla on usein motivaatiota ja mahdollisuus toimia näkyvämmin kuin toisilla, mikä vielä enemmän jakaa "somekansan". Esimerkiksi twitterissä iso osa käyttäjistä lähinnä seuraa suosituimpia käyttäjiä, eivätkä itse harrasta viestintää aktiivisesti.
Oletko pohtinut, mistä ja miten syntyy somejulkkis? Haluaisitko olla sellainen?
VastaaPoistaEn tarkemmin ole asiaa pohtinut, mutta kuvittelisin somejulkkisten syntyvän hyvin samalla tavalla kuin perinteisetkin julkimot. Itse en ole koskaan kokenut haluavani olla tavallinen julkkis tai somejulkkis.
Poista